Cari Nota Dengan Cepat...!

Saturday, November 26, 2011

Penggunaan Bahasa Melayu Abdullah Munsyi Yang Menimbulkan Rasa Kurang Senang Orang Melayu

Catatan Abdullah Kadir Munsyi tentang perihal orang-orang Melayu dalam karya beliau dalam Hikayat Pelayaran Abdullah kurang disenangi oleh orang-orang Melayu adalah kritikan terhadap orang-orang patai timur. Malah ada yang mengganggap Abdullah merupakan tali barut Inggeris yang sengaja memperlekeh dan merendah-rendahkan kemampuan orang Melayu. Penggunaan bahasa Melayu yang digunakan oleh Abdullah Kadir Munsyi sehingga menimbulkan rasa kurang senang dikalangan orang-orang Melayu tersebut adalah seperti berikut :

i. Bahasa kesat
Penulis menggunakan bahasa kesat seperti malas, lalai, adat bodoh dan jahat dalam penulisannya. Ini kerana penulis melihat orang-orang di pantai timur hidup dalam keadaan daif, miskin, berpakaian compang-camping menyebabkan penulis mentafsirkan bahawa mereka ini malas serta lalai dalam mencari rezeki sehingga mengakibatkan kehidupan mereka masih di takuk lama. Selain itu, penulis menyatakan bahawa lelaki-lelaki di situ semuanya malas kerana yang keluar mencari nafkah manakala orang-orang lelaki leka membaiki senjata, bersabung ayam, berjudi serta berhibur di malam hari.

ii. Bahasa Melayu
Sejak kedatangan Islam, hampir semua penduduk tanah Melayu telah memeluk Islam. Ditambah lagi dengan adanya bukti Batu Bersurat di Terengganu. Penulis menyatakan bahawa masyarakat Melayu ini sejak kecil hingga dewasa telah mempelajari al-Quran, namun kandungannya tidak difahami. Dalam kalangan masyarakat, mereka tidak menuturkan bahasa Arab tetapi menuturkan bahasa Melayu dalam perbualan hariannya. Masyarakat tidak berusaha untuk mencari seorang guru bagi membimbing mereka membaca, menulis dan mengarang kitab-kitab sebagai panduan hidup masyarakat lain.

iii. Sikap anak-anak raja
Penulis menggambarkan bahawa anak-anak raja di sana sering membuat onar dimana juga mereka berada bersama-sama rakan-rakan mereka yang bilangannya agak ramai selain daripada kehidupan mereka yang selalu berjudi, mengutip cukai pada rakyat jelata serta menyabung ayam. Tambahan pula, mereka sering membuat kacau di sekitar negeri serta di rumah-rumah rakyat jelata menyebabkan mereka yang takut dibunuh oleh anak-anak raja itu lalu tunduk menyembah mengabdikan diri menjadi hamba sahayanya. Maka, hamba tersebut serta seisi keluarga juga akan menjadi hamba kepada raja buat selamanya. Mereka juga sesuka hati melarikan anak-anak dara yang cantik-cantik yang ada di daerah itu untuk dijadikan hambanya di istana.

iv. Tidak berpelajaran
Penulis menceritakan bahawa kelemahan Kerajaan Melayu pada masa itu terjadi kerana bermulanya sikap-sikap anak-anak raja yang teramat jahat. Anak-anak raja ini tidak menunjukkan contoh teladan yang baik kepada rakyat jelata kerana mereka banyak menghabiskan masa hanya dengan menyabung ayam dan berjudi sedangkan seharusnya mereka menimba sebanyak ilmu yang perlu kerana mereka akan menjadi contoh kepada rakyat jelata. Penulis mengibaratkan bahawa sistem pemerintahan kerajaan ini kelak akan sama keadaannya seperti di gelanggang sabung ayam.

v. Tempat tinggal
Semasa penulis berjalan melalui rumah-rumah orang Melayu di tepi pantai, penulis melihat keadaan rumah-rumah mereka. Mereka menjadikan kawasan bawah rumah mereka sebagai tempat takungan najis serta tempat pengumpulan sampah-sarap sehinggakan penulis terpaksa menutup hidung ketika melalui kawasan tersebut. Sesungguhnya Allah telah menyuruh kita menjauhi tempat-tempat dan bau-bau yang sebegitu daripada tempat kediaman kita keran disitu bermulanya penyakit-penyakit yang akan memudaratkan manusia itu sendiri. Namun begitu, itulah tempat dan bau-bauan yang disukai orang Melayu sehinggakan mereka tidak menghiraukan keadaan dibawah rumah mereka. Malah, mereka tidak berusaha untuk membersihkan kawasan persekitaran rumah serta membakar sampah-sarap di kawasan kampung mereka. Penduduk di situ mendirikan pondok-pondok buruk yan tidak sesuai dijadikan tempat tinggal. Mereka beranggapan bahawa kehidupan mereka sudah memadai dan bertepatan dengan pepatah Melayu rezeki secupak tidak akan menjadi segantang.

Saturday, November 19, 2011

Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld dan Britain (1992

Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld dan Britain (1992

Ada 6 peringkat:

Peringkat 1: Scribbling (2-4 tahun)
Melakukan contengan secara rawak > buat garisan > bulatan

Peringkat 2: Preschematic (4-7 tahun)
Mula melukis objek yang dilihat disekeliling guna garisan > melukis orang yang rapat dengan mereka seolah-olah terapung-apung dengan saiz berbeza.

Peringkat 3: Schematic (7-9 tahun)
Objek-objek yang dilukis lebih tersusun > ada bahagian langit/tanah
Lukisan lebih bebas dan tidak kisah dengan lukisan rakan dan gemar berkongsi.

Peringkat 4: Dawning Realism/The Gang Age (9-12 tahun)
Lukisan lebih realistik dan teliti
Mula membandingkan dengan lukisan rakan-rakan dan lebih berhati-hati, individualistik dan menitikberatkan kualiti.

Peringkat 5: Pseudonaturalistik/Reasoning (12-14 tahun)
Lebih peka dengan konsep realistik/rasional
Lebih suka membuat peniruan dengan objek disekeliling berbanding imaginasi
Jarang berkongsi dengan rakan sebaya (malu/rendah diri jika tidak menarik)

Peringkat 6: Period If Decision/Adolescent Art (14-17 tahun)
Penekanan terhadap proses penghasilan karya
Memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan
Menggunakan bahan-bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.

Sumber: OUM (Dr. Sajap Maswan)

Wednesday, November 2, 2011

Perkembangan Artistik Kanak-Kanak

Perkembangan artistik kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan suasana mereka dibesarkan.
Terdapat banyak kajian tentang teori perkembangan artistik di kalangan kanak-kanak.

Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day.

Hurwitz dan Day (2001) membahagikan perkembangan artistik kepada 3 peringkat;

Peringkat 1: Peringkat Manipulatif/zaman awal kanak-kanak (2-5 tahun)
Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
Lukisan tidak realistik-banyak guna garisan
garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang.
Boleh melukis rupa
Pada peringkat ini aktiviti melukis lebih kepada kepuasan dan keseronokan
melukis/memegang peralatan melukis adalah mengikut gaya dan cara yang mereka sukai.

Peringkat 2: Membuat Simbol (6-9 Tahun)
Boleh menghasilkan simbol
Kawalan tangan mula seimbang
Persekitaran mempengaruhi lukisan mereka. Biasanya ia suka melukis objek-objek yang hampir dengan diri/pengalaman mereka (cth; rumah, kakak, abang, emak, ayah, bilik tidur dll)
Imej yang penting biasanya dilukis lebih besar (cth; bapa, orang lebih besar daripada latar belakang)
Warna disesuaikan (cth; langit biru, pokok hijau)

Peringkat 3: Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Cuba melukis figura dengan saiz yang betul (mengikut kadar banding)
Lukisan lebih rasional-pilih warna yang tepat-ada bayang-bayang-perspektif-lebih realistik.

Sumber: OUM (Dr. Sajap Maswan)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...