Gunakan Fungsi Search Untuk Mencari Nota

Loading...

Saturday, November 19, 2011

Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld dan Britain (1992

Teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak oleh Lowenfeld dan Britain (1992

Ada 6 peringkat:

Peringkat 1: Scribbling (2-4 tahun)
Melakukan contengan secara rawak > buat garisan > bulatan

Peringkat 2: Preschematic (4-7 tahun)
Mula melukis objek yang dilihat disekeliling guna garisan > melukis orang yang rapat dengan mereka seolah-olah terapung-apung dengan saiz berbeza.

Peringkat 3: Schematic (7-9 tahun)
Objek-objek yang dilukis lebih tersusun > ada bahagian langit/tanah
Lukisan lebih bebas dan tidak kisah dengan lukisan rakan dan gemar berkongsi.

Peringkat 4: Dawning Realism/The Gang Age (9-12 tahun)
Lukisan lebih realistik dan teliti
Mula membandingkan dengan lukisan rakan-rakan dan lebih berhati-hati, individualistik dan menitikberatkan kualiti.

Peringkat 5: Pseudonaturalistik/Reasoning (12-14 tahun)
Lebih peka dengan konsep realistik/rasional
Lebih suka membuat peniruan dengan objek disekeliling berbanding imaginasi
Jarang berkongsi dengan rakan sebaya (malu/rendah diri jika tidak menarik)

Peringkat 6: Period If Decision/Adolescent Art (14-17 tahun)
Penekanan terhadap proses penghasilan karya
Memperlihatkan kematangan di dalam membuat keputusan
Menggunakan bahan-bahan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.

Sumber: OUM (Dr. Sajap Maswan)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...