Kaedah Berfokus
Diperkenalkan pada 1984 – Unit Bahasa Melayu, Pusat Perkembangan Kurikulum. Menitikberatkan kandungan dan isi pelajaran. Kaedah ini mengandungi dua tumpuan:
• Tumpuan utama – FOKUS UTAMA
• Tumpuan kedua - FOKUS SAMPINGAN
Fokus sampingan mungkin lebih daripada satu. Tugas fokus sampingan untuk membantu dan memperkuatkan fokus utama.
Fokus utama – perkara yang paling menonjol dalam sesuatu hasil karya perlu diberikan penekanan utama, manakala perkara lain yang kurang menonjol sebagai perkara sampingan. Fokus utama dan fokus sampingan boleh bertukar ganti – fokus utama jadi fokus kedua, fokus sampingan menjadi fokus utama. Bergantung kepada kreativiti guru – apakah yang hendak difokuskan – aspek apa? –isi, bahasa, unsur moral, nilai murni, kemasyarakatan, gaya bahasa dan sebagainya. Dalam fokus utama ada objektif pengajaran.
No comments:
Post a Comment