ISLAM DALAM TAMADUN MELAYU
SERTA PERANANNYA DALAM PEMBINAAN TAMADUN MALAYSIA
1. PENGENALAN TAMADUN MELAYU
Pengenalan Alam Melayu
Konsep Dan Takrifan Tamadun Melayu
Takrifan Melayu
Unsur-Unsur Penting Dalam Pembinaan Tamadun
Nilai Dan Struktur Sosial Budaya Masyarakat Melayu
Pengenalan Alam Melayu
Alam Melayu
Dalam peta geografi – merangkumi Kepulauan Melayu @ Nusantara
Selatan Thailand
Malaysia
Selatan Filipina
Brunei
Kepulauan Indonesia
Sebahagian Kemboja
Penduduknya – lebih 250 juta orang
Istilah “MELAYU” berbeza-beza kerana terletak dalam ruang yang luas dan dipisahkan oleh laut dan selat
Menurut sejarah – penduduk di Alam Melayu pada peringkat permulaan terdiri daripada etnik Melayu ( Melayu-Deutro ) dan etnik Asli ( Melayu-Proto )
Iaitu lebih 3000 tahun sebelum kedatangan pengaruh Hindu – abad pertama Masehi
Kedua-dua etnik ini jarang mengadakan interaksi dan membuat perhubungan antara satu sama lain kerana tempat tinggal berbeza
Orang Melayu di ???????????????
Orang Asli di ???????????????
Kesannya ????????????
Konsep Dan Takrifan Tamadun Melayu
Tamadun Melayu merujuk kepada :-
satu rumpun bangsa/budaya yang berasal daripada satu punca
Mempunyai asas kehidupan yang sama
Hanya berbeza dari segi pengaruh alam persekitaran
Dari rumpun bahasa yang sama
Tamadun Melayu - tamadun yang dibentuk
oleh manusia yang digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu
Dan bertempat di suatu wilayah di Asia Tenggara
Yang dikenal dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Kepulauan Nusantara, Alam Melayu dll
Ruang yang luas & dipisahkan oleh laut & selat telah membezakan istilah MELAYU
Takrifan Melayu
Berdasarkan rumpun bangsa / bahasanya
Berdasarkan bangsa – tergolong dalam
Rumpun Melayu-Indonesia / Nusantara – Jawa, Sunda, Madura, Acheh, Minangkabau dll
Berdasarkan bahasa – keluarga bahasa Austronesia
ii. Berdasarkan wilayah
Iaitu kawasan Asia Tenggara – Selatan Siam, Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo dll
DUA ELEMEN YANG MENJADI FAKTOR UTAMA MEWARNAI WILAYAH ITU SEBAGAI MELAYU
BAHASA MELAYU AGAMA ISLAM
Ada banyak pendapat tentang asal – usul orang Melayu
Dari selatan China iaitu Yunan
Dari wilayah ini – kemajuan teknologi perkapalan mereka migrasi – disokong denga penemuan “Javanam” – manusia sparuh monyet yang ditemui di Pulau Jawa
Takrifan Melayu Menurut PP Malaysia
Perkara 160 Fasal 2
“Melayu ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu dan mengamalkan adat-istiadat dan resam Melayu”
Penyatuan Orang Melayu-Islam
MIGRASI
Paling awal – dari Yunan ke Asia Tenggara – 2000 SM – 1500 SM
Berlaku kerana mahir dalam pelayaran
Bawa bersam kebudayaan, bahasa & kepercayaan
Tidak anggap laut penghalang kepada migrasi
AGAMA ISLAM
Penting – hasil interaksi orang Melayu dengan pelbagai tamadun besar dunia
Rantau Melayu pernah jadi pusat penyebaran agama Hindu-Buddha dan Islam
Islam berkembang – bahasa Melayu perantara – guna tulisan jawi
ASAS BUDAYA MELAYU-ISLAM SAMA
Antaranya taat kepada sultan
Membantu perkembangan agama Islam
Budaya kehidupan berteraskan ajaran Islam
BAHASA MELAYU
Menjadi bahasa lingua franca – digunakan dalam semua aspek ( komunikasi, mengajar agama, urusan pentadbiran negara dll )
Islam memantapkan lagi bahasa Melayu – penyesuaian dengan bahasa Arab
TULISAN JAWI
Tulisan Arab diperkenalkan setelah kedatangan Islam
Kitab agama ditulis guna tulisan Arab – bukan hanya al-Quran & al-Hadis
Agak sukar difahami orang Melayu – ulama Islam guna bahasa Melayu sebagai perantara – memilih tulisan Aran & diubahsuaikan dengan orang Melayu – lahir tulisan Jawi
TARAF SOSIAL YANG SAMA
Golongan elit tinggal di bandar – kurang bergaul dengan golongan luar bandar
Sistem feudal tidak diubah – dikekalkan untuk memudahkan pihak pemerintah
Penjajah kekalkan dasar ini
EKONOMI SARA DIRI
Masyarakat desa selesa dengan kehidupan sederhana – pentingkan akhirat
Golongan atasan sibuk pastikan kedudukan tidak tergugat
Ada perasaan tidak mahu mengubah nasib
Unsur-Unsur Penting Dalam
Pembinaan Tamadun
Manusia
Sumber Idea
Ruang Masa / Tempat
Mesti dalam ruang masa dan tempat
tertentu
Tidak semua tamadun wujud dalam masa dan
tempat yang sama
Tamadun Cina - ???????????
Tamadun Melayu -?????
Pecahan zaman tamadun Melayu -??
2) Persekitaran
Menurut Ibn Khaldun – memainkan peranan penting dalam pembinaan tamadun – faktor persekitaran yang sesuai mempengaruhi sesebuah tamadun
iklim, bentuk muka bumi, tanah, lokasi air,
sumber jaya dll –
Manusia dahulu dan hari ini akan memilih tempat tinggal yang sesuai untuk menetap dari segi ?????
3) Pandangan Semesta Melayu
Mohd Taib Osman menyatakan pandangan
semesta juga dipengaruhi oleh beberapa faktor :-
Sifat fizikal alam sekelilingnya
bagi orang melayu hutan itu :-
penuh misteri
membekal makanan
hutan ada pemilik
Matlamat hidup
Pengalaman individu dan masyarakat berdasarkan pancaindera
Pandangan semesta tamadun Melayu adalah berasaskan keharmonian dan merupakan gabungan yang berkembang selari antara kepercayaan warisan dan agama Islam
Pandangan semesta juga pengaruhi orang Melayu di bandar dan di desa
Pandangan Semesta Melayu Pra Islam
Pandangan Semesta Melayu Pra-agama Hindu & Buddha
Pandangan Semesta Melayu Pengaruh agama Hindu dan Buddha
Pandangan semesta Melayu pra-agama Hindu & Buddha
sistem kepercayaan “animisme” & “dinamisme”
Masyarakat Melayu tradisional juga percaya roh nenek moyang “hyang”
( moyang @ poyang )
Ada pendapat yang mengatakan telah wujud agama tauhid iaitu Tuhan Yang Esa
Pandangan Semesta Melayu Pengaruh Agama Hindu dan Buddha
upacara penyembahan keagamaan menjadi lebih tersusun dan berbentuk rasmi – ajaran ini mengalami proses sinkristisme
dikatakan kesannya hanya berlaku pada masyarakat bangsawan dan pemerintah
Aspek politik dan pentadbiran – perkara-perkara yang membesarkan dewa-dewa dikaitkan dengan status raja sebagai penjelmaan dewa-dewa ( konsep dewaraja )
Aspek kesusasteraan – ajarannya ( kitab Mahabarata, Bhagavad Sita dan Baratyudha ) lebih kepada kesenian, keindahan, ketakjuban, epik, mitos sastera keperwiraan berbanding aspek rasional dan intelektual ( bersendikan akal dan pengetahuan akliah )
Pandangan Semesta Melayu Zaman Islam
Berpusat kepada manusia (man centered ) – berdasarkan tanggapan mereka terhadap alam ( nyata @ ghaib ) & kehidupan mereka (sosial & bukan sosial)
Juga memahami alam ini ada makhluk lain
Manusia berinteraksi dengan alam & akan melahirkan satu konsep peng + alam + man = pengalaman
Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah memantapkan keseluruhan pandangan semseta Melayu dan berlaku pentakrifan semula tentangnya – melalui al-Quran – kukuhkan keyakinan, kefahaman dan ketauhidan kepada Allah
Konsep tauhid – Tauhid Rububiyaah
- Tauhid Uluhiyyaah
Tamadun berasaskan wahyu mempunyai pandangan semesta yang berbeza daripada tamadun materialistik, intelektual & mistik – tidak menafikan unsur-unsur ini wujud sebagai pelengkap
Tamadun Melayu –Islam
Alam ini ada pencipta
Manusia akan dipertanggungjawabkan atas segala tindakannya dalam kehidupan di dunia
Yakin & percaya segala amalan baik yang mematuhi hukum alam dan hukum syariat akan mendapat balasan baik
Menghormati maruah & martabat bangsa
Adil & saksama tanpa kompromi
Seimbang roh & jasmani
Pandangan semesta ini telah berjaya menyatukan umat Melayu-Islam yang terdiri daripada ratusan suku, bangsa, bahasa dll
Oleh itu pandangan semesta Melayu-Islam adalah
gabungan ajaran agama, tradisi
pembelajaran dan pengalaman yang
berterusan dari alam sekelling
Nilai Dan Struktur Sosial Budaya Masyarakat Melayu
Mengalami perubahan dalam semua aspek setelah kedatangan Islam – kekalkan yang tidak berlawanan
Hubungan sosial yang erat terutama di kawasan kg
Proses sosialisasi berlaku dengan melihat kepada nilai dan budaya – melalui ibu bapa
Kuat berpegang kepada adat resam
No comments:
Post a Comment