Cari Nota Dengan Cepat...!

Thursday, August 11, 2011

Matlamat Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan di sekolah.

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan bertujuan memberi kesedaran kepada murid tentang peranan, hak dan tanggungjawab mereka dalam masyarakat dan negara untuk melahirkan anggota masyarakat dan warganegar yang bersatu padu, patriotik dan boleh menyumbang ke arah kesejahteraan masyarakat, negara dan dunia.

Konsep Kewarganegaraan:

“Penduduk sebuah negara atau bangsa yang berdasarkan Sebagai "penduduk sebuah negara atau bangsa yang berdasarkan keturunan, tempat kelahiran, dan sebagainya mempunyai kewajiban dan hak penuh sebagai seorang warga dari negara itu”

Warga suatu negara yang ditetapkan berdasarkan peraturan perundangan”. Keturunan, tempat kelahiran, dan sebagainya mempunyai hak penuh dan kewajipan sebagai seorang warga negara dari itu.

Encyclopedia Americana memberikan definisi tentang kewarganegaraan: "Kewarganegaraan adalah suatu hubungan antara individu dan negara melibatkan individu penuh keahlian politik di negara bahagian dan tetap setia kepada itu."

Kewarganegaraan iaitu "Merupakan Suatu keahlian kepada sebuah komuniti politik yang kini lebih biasa Merupakan sebuah negara yang membawa penyertaan hak-hak politik. Seorang individu yang memiliki keahlian ini dinamakan warga negara



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...