Guru pelatih mesti memberi perhatian kepada perkara-perkara berikut:
1. Penulisan hasil pembelajaran/objektif:
-eksplisit
-tepat
-jelas
-sesuai dengan kebolehan murid
-sesuai dengan sukatan pelajaran
2. Cara Menulis Objektif Pengajaran Dalam Rancangan Pengajaran Harian RPH:
Pernyataan objektif pengajaran hendaklah ditulis berasaskan kepada 3 kriteria:
- Tingkah laku murid yang boleh dilihat atau diukur
- Keadaan atau syarat yang diperlukan bagi sesuatu tingkah laku
- Hasil yang akan murid peroleh/ pencapaian minima.
Contoh 1 :
Pada akhir pelajaran murid dapat:
Membaca dengan kuat 1 petikan ‘Menunggu Kelahiran’ dengan sebutan dan intonasi yang betul secara individu.
A – Audiens - murid
B – Behaviour - membaca dengan kuat
C – Content - petikan teks ‘Menunggu Kelahiran’
D – Degree - 1 petikandengan sebutan dan intonasi yang betul
S – Sosial - individu
Contoh 2:
Pada akhir pelajaran murid dapat:
2. Menyatakan secara lisan 3 isi tersurat dan 3 isi tersirat
daripada petikan teks berdasarkan kad tugasan
dengan betul secara individu, kumpulan dan kelas.
A – Audiens - murid
B – Behaviour - menyatakan
C – Content - petikan teks ‘Menunggu Kelahiran’
D – Degree - 3 isi tersurat dan 3 isi tersirat berdasarkan kad tugasan dengan betul.
S – Sosial - secara individu, kumpulan dan kelas.
Contoh 3 :
Pada akhir pelajaran murid dapat:
3. Membina 4 ayat mudah secara bertulis dengan
menggunakan peribahasa yang disediakan secara
individu.
A – Audiens - murid
B – Behaviour - membina ayat secara bertulis
C – Content - peribahasa yang disediakan
D – Degree - 4 ayat mudah
S – Sosial - secara individu.
2 comments:
Terima kasih..simple but helpful...
terima kasih, dapat membantu.
Post a Comment