Kesusasteraan Bandingan
Suatu Pengenalan Ringkas
Asal-usul & Perkembangan Kesusasteraan Bandingan
Definisi Kesusasteraan Bandingan: Kajian sastera tanpa batas -- merentas bahasa, budaya, bangsa / negara, seni, genre, dan disiplin.
Sejarah:
Abad ke-19 & awal Abad ke-20
• Pentas utama: Eropah
• Konteks: Nationalisme & Imperialisme
• Nationalisme
*Pencarian watak nasional
*Pertukaran pengaruh; memahami budaya lain
• Imperialisme
*Sikap Erosentrik
*Perbandingan karya/sastera yang setaraf sahaja
• Model: Model / Sekolah Pemikiran Perancis [Empirikal]
*Penekanan pada sejarah
*Pendekatan binari [banding karya dua sastera bangsa/budaya]
*Pencarian pengaruh; asal-usul
• Rapport de faits [hubungan faktual antara teks sastera; dicari secara forensik]
• Hutcheson Macaulay Posnett (1882-1901; New Zealand) Comparative Literature 1886. Penekanan kepada sifat antarabangsa.
• Pengaruh J.W. Goethe (1749-1832; Jerman); konsep Weltliteratur (Sastera dunia) 1827 – karya-karya besar yang merentas bahasa, budaya; terjemahan daripada Parsi, Arab, Sanskrit dan lain-lain.
Separuh Pertama Abad ke-20
• Main player / stage: America (USA)
• Model: Perancis [penerusan]
• Sekolah Pemikiran Amerika:
*Penekanan pada sastera; formalistik
*Tidak terhad kepada pendekatan binari; juga lihat di luar Barat
*Antara disiplin
• Tokoh: Henry Remak (1916-2009) “across nations and across disciplines’
• Rene Wellek – kesarwajagatan sastera
Asal-usul & Perkembangan Kesusasteraan Bandingan
Mulai Pertengahan Abad ke-20
• Pentas: Barat dan negara-negara Pascakolonial
• Konteks:
• Situasi Pascakolonial
Nasionalisme & pencarian jati diri
“Emergent literatures” [sastera yang berbeza daripada sastera Barat yang domenen / hegemonik]
Kesusasteraan Bandingan sebagai aktiviti politik [un-naming dan naming]
Kerelevanan model sastera Barat dipersoal
• Situasi Pascamoden
Fragmentasi, ketiadaan pusat, ketiadaan naratif besar dan lain-lain
No comments:
Post a Comment