Cari Nota Dengan Cepat...!

Monday, January 14, 2013

Tips Google Adsense Dalam Blog Bahasa Melayu

Selamat sejahtera. Di sini penulis ingin berkongsi sedikit tips bagaimana menjana pendapatan daripada aktiviti menulis blog atau website. Kepada sesiapa yang sudah mempunyai Google Adsense, ini berita baik untuk anda. Google Adsense kini sudah boleh digunakan di blog atau website berbahasa Melayu! Jika dahulu Google Adsense tidak berfungsi di blog berbahasa Melayu, kini anda boleh tersenyum. Tidak perlu lagi edit coding secara haram atau lain-lain lagi. Hanya masukkan sahaja Google Adsense di layout blog anda dan ianya segera berfungsi.

Kebanyakan iklan yang muncul di Google Adsense adalah dari Malaysia sendiri. Syarikat seperti Zalora, Microsoft dan sebagainya akan muncul di iklan Google Adsense anda. Apa yang menarik tentang Google Adsense ini adalah ia dibayar menggunakan mata wang US dollar. Di mana mata wang ini nilainya lebih besar berbanding ringgit Malaysia. Jadi, jika anda menjana USD100, bermakna anda menjana sekitar RM300. Lumayan bukan? Jumlah minimun untuk 'cashout' dari Google Adsense ialah USD100. 

Selain itu, Google Adsense juga menawarkan jenis-jenis layout pengiklanan yang pelbagai bentuk. Contohnya large rectangle, leaderboard, skyscraper, square, button dan pebagai lagi. Hal ini membolehkan anda memilih bentuk yang paling sesuai di blog bahasa Melayu anda. Jika syarikat pengiklanan domestik hanya menawarkan iklan berbentuk gambar, Google Adsense menawarkan dua jenis bentuk iklan iaitu bergambar dan teks (perkataan/ayat). Kedua-dua bentuk ini merupakan tips paling berkesan untuk mendapatkan clicks dengan lebih banyak. Seterusnya, penggunaan iklan berbentuk teks adalah lebih kemas dan tidak membuatkan blog anda kelihatan berat dan semak!

Iklan teks Google Adsense di Blog Bahasa Melayu

Iklan gambar Google Adsense di Blog Bahasa Melayu


Apa yang lebih menarik tentang Google Adsense ialah iklan yang dipaparkan adalah mengikut tema, jenis penulisan dan bahan yang terdapat di dalam blog anda. Sebagai contoh, jika blog anda berkaitan kereta, maka iklan yang keluar ialah iklan-iklan berkaitan kereta. Lebih menarik bukan berbanding jika iklan yang keluar itu tiada kena mengena dengan jenis blog anda. Jadi, tips untuk menarik lebih ramai pengunjung ke blog seterusnya meningkatkan pendapatan Google Adsense anda ialah menulis sesuatu yang berinformasi kepada pembaca. Lihat sahaja blog seperti Paultan berkaitan kereta, ianya begitu berguna kepada peminat kereta untuk mencari maklumat berkaitan kereta.

3 comments:

MisEyz BLurz said...

Tips yg menarik!Tkasih^_^

hazanis said...

nice tips. tq.:)

Unknown said...

Betul ke dah boleh dgn BM.. ?? Baca dalam syarat, bahasa Indon je.. Kot kan kena ban, susah oo

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...