APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?
· Bahan pelajaran memainkan peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
· Komunikasi/interaksi berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
· Kecekapan/kemahiran penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
· Penekanan kepada jasmani, rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
· Pengajaran bermakna, menarik dan berkesan.
· Peluang interaksi antara muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
· Pengetahuan abstrak dapat dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
· Kaedah & Teknik – komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita, carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.
No comments:
Post a Comment