Perbezaan Individu.
Perkembangan berlaku pada kadar yang berbeza mengikut kematangan dan pengalaman pembelajaran individu tersebut. Kematangan bermaksud perkembangan ciri-ciri yang sedia ada dalam individu yang diperturunkan oleh gen masing-masing ( Hurlock,1978). Misalnya kebolehan merangkak, berdiri, berjalan dan berlari. Kebolehan ini tidak perlu dilatih tetapi jika ada sekatan di dalam persekitaran kanak-kanak tersebut ia boleh membantutkan perkembangan kanak-kanak ini.
Pembelajaran ialah perkembangan yang melibatkan latihan dan usaha. Seseorang kanak-kanak belajar menggunakan potensi yang diperolehi melalui pembelajaran ( Hurlock, 1978).
Perbezaan antara individu boleh dilihat daripada beberapa aspek iaitu:
- Kognitif – kebolehan individu menyelesaikan masalah, berbahasa, berfikir secara logik, menaakul dan mengira.
- Fizikal – perbezaan dari segi paras rupa, berat, ketinggian, jantina dan rambut.
- Sosial – kemahiran berinteraksi, bergantung sama ada individu tersebut bersifat introvet atau ekstrovet.
- Emosi – kebolehan, mengenali, mengawal dan mengurus perasaan serta sikap sabar dan toleransi terhadap orang lain.
- Kecerdasan – kecerdasan boleh didefinisikan sebagai kebolehan mendapat pengetahuan untuk menyelesaikan masalah dan menyesuaikan diri dengan kehidupan di dunia ini.
3 comments:
THANKS! IT HELPS!!!
Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.
- David
Maaf, boleh saya dapat kan nama penuh en/puan kerana saya ingin kreditkan dalam research saya. Harap dapat berikan dengan secepat mungkin.
Post a Comment