PUNCA MASALAH KOMUNIKASI DALAM BILIK DARJAH
Murid – kurang minat belajar
Persekitaran – suasana BD tidak menarik dan kurang kondusif
Guru menunjukkkan muka masam, marah, serius – menakutkan murid
Guru sentiasa menegur dan mengkritik murid-murid walaupun kesilapan yang kecil – murid akan mendiamkan diri
Amalkan kepimpinan autokratik – jejaskan komunikasi dua hala
PUNCA MASALAH KOMUNIKASI DALAM BILIK DARJAH (sambungan)
Guru mengejek murid dengan nama seperti: ‘sibodoh’, ‘sibotak’ – murid akan berdiam diri dan duduk jauh dari guru
Guru suka memberi amaran/hukum murid sesuka hati – bentuk hubungan tak mesra
Suara guru kurang jelas/kurang lantang – murid tidak dengar
Bahasa yang digunakan tidak difahami oleh murid
PUNCA MASALAH KOMUNIKASI DALAM BILIK DARJAH (sambungan)
Gaya guru mengajar tidak sesuai – sentiasa duduk ketika mengajar
Guru mengajar dengan percakapan yang cepat – murid tak dapat ikuti
Pendekatan dan strategi mengajar kurang sesuai – hanya berpusatkan pada guru dan gunakan teknik syarahan – tidak galakkan komuniksi 2 hala
KOMUNIKASI
OLEH:
Dr. Narendra Kumar
Maktab Perguruan Perempuan Melayu, Melaka
No comments:
Post a Comment